woensdag 10 maart 2010

Zo stop je met roken!

Stoppen met roken. Als je rookt en al eens gestopt bent, weet je hoe moeilijk het is. Ik heb zelf vele jaren pittig gerookt. Dan stopte ik abrupt, en na een paar dagen smeekte ik de sigarenman om me alsjeblieft één sigaret te verkopen, want ik werd helemaal gek. En dan begon ik toch maar weer met een pakje per dag.


Ik rook nu al zo’n acht jaar niet meer, en taal er ook niet meer naar; het interesseert me helemaal niks meer. En het stoppen kostte niet veel moeite. Hoe heb ik dat gedaan?



Ten eerste moet je wel de overtuiging hebben dat je heel graag wilt stoppen. Als je dat niet hebt, kan je het wel schudden. Dan kan je beter blijven roken. Maar dan wel bewust roken: iedere sigaret met aandacht opsteken, en vooral van genieten! Niet opeens zien dat je een brandende sigaret in je hand hebt terwijl je helemaal niet hebt gemerkt dat je ‘m opgestoken hebt, dat moet je echt niet doen.


Bij mij kwam dat besef van ‘mijn lichaam is prachtig en ik hoor er goed voor te zorgen, en het is idioot dat ik er steeds rook doorheen jaag’ toen ik een boek las. Voor iedereen geldt weer een ander boek of gesprek of TV-programma waardoor je dat besef krijgt.

Dan neem je dus de beslissing om te stoppen, maar doe dat niet abrupt helemaal niet meer. Je moet wel op een manier stoppen die aardig voor jezelf is. Dus, de eerste twee weken mag je 2 sigaretten per dag roken. Absoluut niet meer. Maar je zal zien, je krijgt er steeds minder behoefte aan en soms laat je er 1 van de 2 liggen. Na die twee weken mag je nog 1 sigaret per dag roken. En op ’t laatst hoef je helemaal niks meer. Het is zo meer geleidelijk, en je hebt nog even een uitweg.


Laat je me weten of het bij jou gewerkt heeft?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten