woensdag 10 maart 2010

The greatest love of all

Toen ik na een huwelijk weer alleen was, heb ik vaak het lied Greatest Love of All van Whitney Houston luidkeels gezongen, om me weer sterker te voelen, weer te geloven in mezelf:

Because the greatest love of all, is happening to me
I found the greatest love of all, inside of me
The greatest love of all, is easy to achieve
Learning to love yourself, it is the greatest love of all

Van jezelf houden, jezelf hartstikke leuk vinden, is ontzettend belangrijk. Daardoor heb je zelf plezier in het leven, durf je te doen wat je graag wilt doen, kan je genieten van je relatie met anderen. Maar, in tegenstelling tot de woorden in het lied “is easy to achieve”, is houden van jezelf soms een lange weg die we gaan, een moeilijke zoektocht. Zeker na een relatie, waarbij het kan gebeuren dat je jezelf wegcijfert om het de ander naar de zin te maken. Niet goed, en iets dat door veel redenen kan ontstaan. En ook iets waar je inzicht in moet krijgen, begrijpen wat jouw aandeel daarin is en hoe je dat zelf om kunt buigen, om weer verder te kunnen.


Ik geloof dat het de weg, het pad is dat iedereen moet gaan in het leven. Leren hoe je een fijn mens bent – en het allereerst naar jezelf toe zodat je aan anderen kunt geven. En de een doet langer over die weg dan de ander, maar je zult ‘m toch af moeten lopen als je echt gelukkig wilt zijn. Je moet wel het lef hebben om naar jezelf te kijken, en de wil het anders te doen. Niet altijd makkelijk, wel geweldig!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten