donderdag 11 maart 2010

Omgaan met de economische crisis

De economische crisis grijpt bij veel mensen diep in in hun dagelijkse leven. Je raakt je baan kwijt, of je zit in de stress dat je misschien ook wel je baan kwijtraakt. Een rotgevoel.


In Oprah magazine stond een bladzijde met prachtige foto’s, samen met spreuken van dr. Phil, over deze crisistijd. En hier zijn die spreuken: (als je de Engelse versie wilt hebben, moet je me maar even mailen)

Ik kan m’n bedrijf verliezen. Ik zal niet mijn droom verliezen.
Ik ben bang om te veranderen. Maar ik ben nog banger om dat niet te doen.
Iedere dag is een keerpunt. Het leven kan hard zijn, maar we zijn geen slachtoffers. Als je anders wilt, zal je anders moeten doen.
Ik leef met minder (geld), maar ik leef meer.
We hebben geen ziekteverzekering (‘health plan’). We hebben een plan om gezond te blijven.
Mijn pensioenplannen staan even stil. Maar m’n leven niet.


Ik denk dat jullie allemaal wel een keer dr. Phil op de TV hebben gezien. Jaren geleden als vaste gast bij Oprah, en hij was altijd wel goed voor een paar legendarische uitspraken. (Tegen een man die zijn kinderen zelf verzorgde: “jij denkt dat je Moeder Teresa in een coltrui bent” kan ik me nog heel goed herinneren.) Nu hij zijn eigen show heeft, haken veel mensen af want er komen toch een overdreven mensen en situaties voorbij … sowieso echt Amerikaans, daar zijn wij wars van.


Dan is het des te leuker om te lezen in Mind Magazine, in het artikel ‘TV-psychologie, veel meer dan entertainment’ van psychologen Jaap van Ginneken en Jeffrey Wijnberg, dat die dr. Phil helemaal zo gek nog niet is. Door de excentrieke voorbeelden blijft de boodschap wel hangen. En bovendien is dr. Phil gewoon een hele goede psycholoog, met waardevolle boeken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten