donderdag 11 maart 2010

De balans opmaken

Ik krijg meerdere nieuwsbrieven uit de hele wereld, en één daarvan is van Cheryll Richardson, de coach die mij inspireerde om ook coach te worden. Zij schreef nu over een tijdstip in een jaar, waarop zij stil wordt en zichzelf een aantal vragen stelt.

* Ben ik tevreden met waaraan ik mijn kostbare tijd op deze aarde geef?
* Breng ik genoeg ‘quality time’ door met de mensen die er het meest toe doen?
* Doe ik mijn best om naar de stem van mijn ziel te luisteren, zodat ik waarachtige, eerlijke keuzes maak gebaseerd op wat ik echt wil?
* Deel ik mijn gegeven talenten met anderen, of doe ik er in ieder geval mijn best voor?
* Zijn er kleine meningsverschillen of verschillen die ik echt los moet laten?
* Is er iemand die ik moet vergeven?

Heftige en diepe vragen, waar je niet zomaar antwoord op kan geven. En toch is het goed om je af en toe eens terug te trekken en de balans op te maken. Zeker als je merkt hoe snel de tijd gaat, hoe snel de jaren aan je voorbij trekken, en je misschien al eerder een draai had willen maken in je benadering van jezelf en anderen. Dan zijn deze vragen een goede leidraad.

Misschien is het goed om je antwoorden op te schrijven, zodat je niet in gedachten in een kringetje rond blijft gaan, maar er meer lijn komt in waar je mee bezig bent en wat je nog graag wilt doen of zijn. En wees trots op jezelf!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten