donderdag 11 maart 2010

Keuzes maken met Spinoza


Ik heb eens in de twee weken filosofieles en dat zou ik niet meer willen missen. Nou hebben we ook een fantastische filosofielerares die alles heel duidelijk en met de nodige humor uit kan leggen. De lessen laten je hersens kraken en leren je goede afwegingen te maken.


De laatste keer hebben we het gehad over Spinoza, die leefde rond 1650. Hij zei: “Heb je lot lief, wat het ook is.” Heel bijzonder, en voor die tijd heel revolutionair.


Maar wat hij (o.a.) ook zei, was: als je in een situatie een keuze moet maken, vraag je dan af – stagneert het me, of helpt het in mijn groei?


En dat is een prachtige vraag. Ik heb het vandaag gebruikt bij een belangrijke beslissing die ik moest nemen. Ik vroeg me af: stagneert het of helpt het? En ik kwam tot de conclusie dat het me zou stagneren, dus daarom het aanbod afgezegd. Spinoza leerde dat je de vraag ook kan gebruiken als je gevangen zit in een emotie, b.v. angst, jaloezie of wrok. Laat die emotie je groeien, of houdt het je vast op dezelfde plek? En maak dan een keuze hoe je verder wilt.


Want Spinoza zegt: je kiest zelf voor de stagnatie. En zo is het maar net.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten