woensdag 7 april 2010

Gehoord: “ik lijk een hele sterke persoonlijkheid ........

Gehoord: “ik lijk een hele sterke persoonlijkheid, maar de mensen moesten eens weten ….”

Een vrouw vertelde me dat zij thuis in haar huwelijk heel onzeker is, dat ze altijd probeert het haar man naar de zin te maken en daardoor zichzelf vergeet. Dat ze ook niet aardig wordt behandeld door haar man en daardoor weinig zelfvertrouwen heeft overgehouden.

Maar ze vertelde ook dat ze fulltime werkt, in een verantwoordelijke baan, en dat ze daar heel sterk overkomt, met grapjes en het nemen van beslissingen, en dat ze goed met andere mensen omgaat.

Ze zei: ik lijk een hele sterke vrouw te zijn, maar de mensen moesten eens weten hoe ik echt ben! Als ze me thuis eens konden zien, zouden ze dat nooit geloven!

Op het werk laat ik ze iets zien wat ik niet echt ben, een façade, een onechte buitenkant.

Daar ben ik het absoluut niet mee eens, van die onechte buitenkant.
Je kunt niet zoveel en zo lang toneelspelen.
Dus is haar houding op het werk wel echt, net zoals haar houding thuis.
Allebei de kanten zitten in haar, en zijn allebei werkelijkheid.

En wat leert dat haar?

Dat zij veel meer kracht in zich heeft dan ze zelf denkt.
Dat ze in werkelijkheid een sterke vrouw is, zoals ze laat zien op haar werk.
En die kracht kan ze gebruiken om haar situatie in haar huwelijk, en in haar leven, te veranderen.

Maar hoe kan het zijn dat iemand twee zulke verschillende kanten laat zien.

Dat kan omdat zij zich al heel veel huwelijksjaren de mindere van haar man voelt en daardoor weinig zelfvertrouwen heeft, en dat is in de tijd alleen maar erger geworden. Omdat zij misschien jong getrouwd is en toen nog niet zo sterk in haar schoenen stond?

Maar ben je dat dan echt zelf? Die schuchtere, onzekere vrouw? Nee, want in een nieuwe situatie, zonder ballast van het verleden, is ze sterk en straalt ze wel zelfvertrouwen uit. Die schuchtere vrouw is ook die sterke vrouw, maar dan veel te veel aangepast aan een andere persoon.

Ben jij ook zo? Heel anders in de ene situatie of bij die ene persoon, dan ergens anders of bij andere mensen?

Weet dan dat je de kracht die je ervaart, echt je eigen kracht is die je kunt gebruiken om meer balans in je leven te krijgen. Geloof in je eigen kracht!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten